Sabtu, 5 Februari 2011

BoLeH tEkAn BuTaNg UNDO??

    Sambil memetik 'tuts' pada keyboard, mencari untaian ilham yang sering datang, sering pergi.. Selalunya melodi karanganku berubah sumbang, bila sahaja fikiran ini terlalai, menerawang ke awangan. Bila sahaja aku terlalai..



    Namun bukan masalah andai melodi yang ku petik pada 'tuts' itu sumbang kerana aku boleh memainkannya semula, dari awal nada. Sungguh, bukan satu masalah... Seperti bila aku menekan kekunci huruf untuk membina kalimah lantas tersilap, mudah sahaja punat backspace itu ditekan. Bila aku tersalah memilih warna ketika bermain dengan PAINT, mudah sahaja cursor ini dihalakan mencari tab 'UNDO', kan..

    Namun hidup ini hakikatnya tidak semudah menaip perkataan di atas papan kekunci, tidak juga semudah memilih warna dalam PAINT, dan tentunya bukan semudah memetik nada di atas 'tuts' keyboard. Seperti mana masa tidak dapat diputar kembali, sesungguhnya setiap tindakan yang kita lakukan, setiap patah perkataan yang kita ucapkan itu tidak akan dapat kita batalkan. Bila sudah terjadi, maka telah terjadilah ia..

    Justeru, setiap apa yang kita lakukan memerlukan satu pertimbangan akal yang waras, yang mampu membezakan antara manfaat dan pembaziran, hak dan kebatilan, kebaikan dan keburukan. Kerana, apabila sahaja kita tersilap atau terlalai sedikit dalam menentukan sesuatu perbuatan lantas kita tergelincir dalam satu kebodohan yang mendatangkan satu penyesalan yang tidak terungkapkan, mampukah kita berpatah kembali?




    Terkenang pula satu peristiwa, diri ini didatangi sebuah email dari seseorang. Seorang adik yang pernah bergelak tawa bersamaku, sering mengusikku dan sering menemaniku berjaga malam bila sahaja fatrah imtihan menjelang sewaktu di zaman sekolah. Adik itu bagiku sangat baik. Namun mungkin akibat tidak berfikir panjang dalam sesetengah tindakannya, tahun hadapannya adik itu tiada lagi di sekolah. Dalam emailnya dinyatakan betapa dia menyesal, betapa dia ingin masa itu berpatah kembali agar bisa dia memperbetulkan semua tingkah dan tindakannya. Aku tidak mampu berkata apa-apa. Lantas emailnya ku balas ringkas. Aku minta adik itu agar berubah. Kunyatakan bahawa hidup ini tidak semudah menekan butang UNDO. Setiap penyesalan itu hakikatnya tidak berguna. Hidup perlu diteruskan, namun cara hidup itu perlu diubah..

    Andai sahaja hidup semudah menekan butang UNDO, pasti tiada istilah penyesalan.

    Andai sahaja...

    Namun, bila direnung kembali mengapa agaknya hidup tidak semudah menekan butang UNDO, minda ini bagaikan direnjat. Kerana apa agaknya? Kerana Allah telah ciptakan manusia, yang mampu bertindak dan berkata itu lengkap dengan akalnya. Andai hidup semudah menekan butang UNDO, agaknya apakah fungsi akal?

    Justeru, berfikirlah dalam setiap tindakan kerana akal itu tidak diciptakan dan dianugerahkan kepada manusia melainkan sebagai medium untuk berfikir. Jadi, sekiranya nikmat akal itu digunakan sebaiknya, alangkah bahagianya....

*****
    Sekiranya aku tersilap memasukkan garam ke dalam kopi, boleh tekan butang UNDO?

~BintulQaryah~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Syukran jazilan atas ulasan anda. Ada masa ziarahlah BQ lagi.. :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...