Isnin, 12 September 2011

~Cetera Syawal 1432 h : Kisah, Rasa dan Suka...~

Bismillahirrahmaanirrahiim...

    Alhamdulillah, akhirnya berjaya juga aku menyempati sedikit waktu di tengah-tengah kesibukan dan tugasan demi tugasan untuk kembali melakar tinta rasa di lembar maya ini. Bukan culas mahu mengetuk papan kekunci, namun sebenarnya ada tanggungjawab lain yang perlu didahulukan...

    Syawal 1432 h telahpun mencapai usia 2 minggu. (SALAM AIDILFITRI MAAF ZAHIR DAN BATIN!!) Sedikit sebanyak tentunya ada peristiwa yang 'perlu' dikongsikan bersama. Perjalanan hidup sepanjang 2 minggu yang sangat bererti lagi bermakna, hingga kekadang ada rasa takut untuk minda kehilangan memori demi memori yang banyak menjadi medan tarbiyah nurani. Meskipun usia perjalanan ini belum terlalu dewasa, namun pastinya setiap langkah yang tercipta itu, ada terselit seribu satu ibrah untuk diambil pengajaran darinya... Alhamdulillah..

Ok... JOM citer2!!

Malam takbir

    "Duduk saf depan sekali lah. Supaya orang tak nampak kalau kita menangis.." Usul seorang rakan ketika iqamah Isya' dikumandangkan. Aku sekadar akur, menyedari bahawa tentunya ada mata-mata yang memerhati nanti.. 
    "Allahu akbar..Allahu akbar.. Allahu akbar..." Takbir Syawal yang bergema, sungguh menyebabkan ada empang air mata tercipta. Hati membujuk, "Jangan tumpah...jangan tumpah...!!" Suasana seketika seakan jadi hening, aku yang duduk di saf paling hadapan mencuba untuk mengintai, menoleh kalau-kalau ada yang 'kalah' dengan emosi.. Eh?? Tenangnya... (kenapa tiada orang menangsi nih?) Semua khusyuk, menghayati bait demi bait alunan takbir, memuju kebesaran Yang Maha Esa.. Toleh kiri, kawan ni khusyuk. Toleh kanan, kakak ni pun khusyuk. Aku?? Sibuk pula mahu melihat mutiara-mutiara jernih yang mengalir dari tubir mata orang!! (sudah-sudahlah tu!)

1 Syawal

    3.00 pagi, janji untuk ber'skype' dengan keluarga tercinta ditunaikan. Sebak amat rasa kalbu melihat Mama, Abah, Abang, Angah, Adek Wan, Hakimi, Ochik, Amin dan Ghazali berkumpul di hadapan komputer riba milik Abang. Huwwaaaaa!!! (eh, jangan nangislah.. nanti Mama nangis jugak!!) 

~Mama : Kakak sihat?
~Aku : Alhamdulillah..sihat..
~Mama : Macam mana raya sana?
~Aku : Nda tau lagi.. belum pagi pun di sini..
~Abah : Pukul berapa sembahyang raya?
~Aku :Tujuh
~Abah : Ada buat kuih raya?
~Aku : Ada
~Abah : Jangan sedih ah..
~Aku : Emmmm... :-(
~Angah : Hahaha...kakak nangis!!
~Aku : Minta puji!

    Hehehe..sedikit sebanyak sad conversation yang berlangsung antara aku dan keluarga di desa. Usai solat subuh, bersiap seadanya lantas turun ke syaqqah 5, ada tugas menanti! 

    Solat sunat aidilfitri, hampir-hampir aku terlepas. Selesai solat, bersalaman dan bermaafan pula dengan sahabat-sahabat yang sama berkongsi rasa menyambut Syawal di tempat orang ini. Yang lebih senior, memujuk untuk jangan bersedih hati. Yang sama-sama junior, sekadar tersenyum mengiyakan.. (Iya kak, kami nda sedih..huhuhu)... :-)

>Inilah kami..anak-anak rantauan..<

>Ahli bait Syaqqah 11 bah pulakk<
 2 Syawal


    Majlis Sambutan Aidilfitri BKPSM. Alhamdulillah, majlis berjalan dengan lancar dan meriah sekali. Dengan persiapan seadanya ditambah lagi dengan kekangan masa, majlis yang dirangka beberapa hari sebelumnya berlangsung tanpa sebarang masalah. Segenap anak Sabah yang berkesempatan hadir turut sama memeriahkan majlis yang saban tahun menjadi penawar rindu bagi mereka yang tidak berpeluang beraya bersama keluarga. Syukur, terubat juga pedih di hati..

>Hasil air tangan anak-anak Sabah<

    "Wakil syaqqah 11, anyam ketupat," Ujar seorang ukhti. Aku menolak dengan bibir muncung. "Nda mau, malu.." "Ehehe... malu? Bukan suruh nyanyi lah dik..." Dengan sedikit rasa terpaksa, aku sekadar akur. Lucu juga, bila ada yang memberi sokongan seolah-olahnya aku sedang menyertai acara balapan 100 meter pecut! Alhamdulillah... 7 1/2 biji (erk.. 1/2?) kelongsong ketupat berjaya dihasilkan, dan keputusannya, syaqqah 8 + syaqqah 11 =JOHAN!!... (^_^)

>Ketupat tak boleh makannn<

>Huhu.. tahniah..tahniah... ngee~<
5 Syawal

    Rumah Terbuka Syaqqah 11.. Kak K punya idea yang on the spot! Okay... Alhamdulillah segala yang dirancang berjalan dengan sempurna (kot?). Terima kasih tidak terhingga kepada kakak-kakak dan sahabat-sahabat yang sudi hadir memeriahkan syaqqah 11 yang sunyi sepi ini.. (sempat lagi buat meeting open house WISA). Maaf juga atas layanan, makanan dan kuih muih raya yang tidak seberapa..Hehehe..

>Hidangan ala kadar.. setakat yang termampu< 
>Kuih raya kami<






>Sila jamu selera...<
7 Syawal

    Ke Asrama Darul Aman (Rumah Kedah) Hayyu Sabie' bersama Kak K dan Kak Lynn.. Menyempatkan diri untuk bertemu dengan ibu bapa seorang sahabat yang datang beraya di Mesir demi anak tercinta! Hmmm... Cemburu sedikit melihat sahabat yang sama-sama seperjuangan sejak tingkatan 4 itu. Perbualan rancak bersama makcik yang sudah lama tidak ketemu itu mengingatkan aku pada Mama. Teringat pula ketika mereka bertandang ke Sabah, Abah berusaha sedaya mungkin untuk memastikan mereka tiba juga ke Taman Negara Kinabalu. Aku bertanya pada makcik, "Dok jalan pi mana dah?" Makcik sekadar menjuihkan bibir lantas bercerita. Aku turut kecewa. Pelancongan mereka nyatanya tidak seindah yang digambarkan. Aku pula meringankan mulut untuk berkata, "Awat tak habaq awai.. tidak ada ja orang Sabah boleh bawak pi jalan meqata.." Sahabat menjawab, "Ha'ah la Kinah... tak tepikiaq langsung.. Tanya hang awai lagi baguih noh, dah lah esok nak balik dah.." Sungguh aku mengesan riak kecewa dalam nada suara makcik dan pakcik. Apatah lagi mereka tidak berpeluang untuk menatap sendiri Piramid dan Sphinx yang menjadi kebanggaan rakyat Mesir itu. 

    "Takpa lah makcik, pakcik. Tahun depan mai raya kat sini lagi.. Saya boleh tolong cari orang jadi pemandu pelancong, pasti puaih hati...Hehehe.." Ujarku ketika berpamitan. Makcik sekadar tersenyum dan ada riak berat hati dalam senyumannya untuk melepaskan kepulangan kami.

    Keesokan paginya, aku dikejutkan oleh panggilan telefon dari sahabat itu.. "Kinah.. mak aku nak pi makam Imam Syafi'e, boleh minta tolong kat ustaz yang hang habaq semalam tu?.." Hampir aku terlompat. "Hah??!! Err..InsyaAllah..boleh..boleh.. sat aku nak tanya dia dulu..." Maka aku pun dengan kelam kabutnya menghubungi ustaz yang dimaksudkan (sapa suruh jual nama dia semalam??!!) Hehehe... Kata makan tuan, kan..kan... Apapun..syukran kathiran Akhi... Bantuan dan jasamu ku kenang hingga akhir hayatku... :-)

10 Syawal

    Memulakan projek membuat 7 biji kek lapis sarawak. Eh, bolehkah? InsyaAllah..boleh tu.. selagi ada kudrat, semampu itu lah kami akan terus bekerja kuat... Hihi...


    2 hari aku dan ahli bait bersengkang mata menghadap adunan demi adunan, lapisan demi lapisan yang bakal diterjemahkan menjadi kek lapis sarawak yang hakikatnya kekurangan bahan (ovelette takda lah Mama).

12 Syawal 

    Rumah Terbuka WISA!! Alhamdulillah, segalanya berjalan dengan lancar dan teratur. Seronok rasa hati melihat ramai akhawat dari BKAN semenanjung bertandang ke rumah Sabah yang agak terpencil lokasinya ini. Rata-rata kagum melihat keadaan dewan yang didekorasi seindahnya (kakak-kakak Sabah kreatif-kreatif belaka!) dan makanan yang menyelerakan (kakak-kakak Sabah masak sendiri tauu.. abang-abang Sabah takda kena mengena!). Bukan setakat semenanjung, akhawat Singapura dan Thailand pun ada juga. Dah tu... ada pula tayangan video iklan-iklan raya yang pernah ditayangkan di kaca televisyen tanah air (rasa macam kat rumah la pulak!). Iklan raya yang aku tengok zaman sekolah rendah pun macam ada juga. Huhu... Memang seronok dan happening sangatlah. Ahli-ahli WISA pula sangat-sangat berkomitmen sepanjang majlis berlangsung, dari tengah hari ke tengah malam bertapa di dewan demi memastikan segalanya berjalan dengan sempurna.. Letih dan penat ditolak ketepi, yang penting kita semua happy dan puas hati!! Yahuu...!!

    Alhamdulillah... "syukur sungguh di hati ini.. dikurniakan teman sejati.. menyuluh jalan dekatiNya..tika diri dalam kebuntuan..betapa aku...lalalala~" (Eh.. apa berkaraoke pula ni?) Huhu... Takpe..takpe.. Jangan mara-mara n jangan sedeh-sedih okey... pengalaman mematangkan dan mendewasakan kita.. Sama-sama ambil ibrah dan pengajaran.. Right?? Right?? (^_~)



 
>Bahagian tengah dewan yang ramai admire< 



>Huhuhu<
>Hidangan WISA... Kerja keras tidak berbelah bahagi<

*****

    Setakat itu sahajalah kot, cerita mengarut dari tukang karut yang gemar mengarut-ngarut.. Lama benor qasanya tak menulis macam ni.. Selalu mature ja kan?.. Hah, sekarang, "Nah, amek kau! Kwaaaii..po...he...po...!!"<Goku Dragon Ball kata. Macam nak balik ke zaman kanak-kanak ribena pulak.. Huhu... Wokehlah... satu tugas dah selesai, tapi ada juga yang belum selesai, dan lepas ni ada tugas baru pula menyusul tiba. (korang suke benar buli aku yang lemah tak berdaya ni kan??) Takpe...takpe... kata sorang ukhti... kita bekerja, biarlah ikhlas kerana Allah, bukan manusia. Manusia memang bisa memuji, namun yang memberi ganjaran pahala itu tiada yang lain selain DIA... InsyaAllah... (^_^)

~Salam Aidilfitriiiii!! Mohon maaf terkasar bahasa, terambik sekupang dua, tertibai tak sengaja, ter..ter..ter... dan segala macam ter... lagi.. MAAFKAN SAYA YAA.. (^_~)

 ~BintulQaryah~

5 ulasan:

  1. Semoga menjadi kenangan indah buat kita semua..Hepi dpt beraya bsama adik2 kakak~ =)

    BalasPadam
  2. Iyaa..hehehe... hepi juga dpt beraya dgn kakak.. Syukran atas segalanya.. :-)

    BalasPadam
  3. kina...bestnya..yg pntg ukhuwah 2 dpt dierat n drapatkan..kan?kan?kan? ^__^

    kak lina..tahniah!kpd kina jga n kpd semuanya..luv u alls...:)

    BalasPadam
  4. ukhti fathie..
    best sebab ada kasih syg yg trjalin, n hubungan silaturrahim pun terasa mkin erat.. (^_^)

    p/s: huhu..mau ucap tahniah jgak kpd k.lina. Congrats kak!!

    BalasPadam
  5. Perghhhh ala kadar lagiii...itu dah kira meriah sangat laaa tuuuu perrrggghhhhh best gler....apapun slamat hari raya....

    BalasPadam

Syukran jazilan atas ulasan anda. Ada masa ziarahlah BQ lagi.. :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...