Selasa, 23 Ogos 2011

Ramadhanku di Kaherah #9 : Sabarlah.. kenapa Lemah?

    22 Ramadhan, aku dan beberapa orang ukhti mengunjungi Pasar Hussain, sebuah pasar yang sangat terkenal dalam kalangan pelajar Malaysia lantaran harga barang-barang seperti pakaian, dan perhiasan dijual dengan harga murah. Kami bertolak usai solat zohor, menaiki tremco ke Dui'ah dan dari Dui'ah menaiki tremco lagi ke Pasar Hussain. Cuaca agak panas, dengan suasana yang amat sesak dengan keberadaan pengunjung-pengunjung lain.

    Misi kami, cari dan beli jubah! Dari satu kedai ke kedai lainnya kami menjenguk, belum ada yang berkenan di hati. Terik mentari menyebabkan dahi berkerut-kerut, namun kerutan itu hilang apabila mendengar para peniaga mempromosikan barang jualan kepada kami dalam Bahasa Melayu.

~Harga murah..harga murah.. tiga puluh lima ringgit..
~Harga percuma..harga percuma.. sepuluh pound saja..
~Harga mati..harga mati...harga gila..
~Murah gila..murah gila..tidak mahal..tidak mahal..
~Selamat datang, beli ini jubah harga murah...

    Pekikan mereka sungguh mencuit hati. Dalam kesesakan yang luar biasa, ditambah dengan cuaca panas yang luar biasa, nada suara mereka masih seperti biasa. Bersemangat dan ceria. Kadang kami tidak mengendahkan, lantaran barang yang dipromosi bukan dalam senarai kehendak kami. Namun mata ini pasti akan mengerling mereka sambil berfikir "Diorang tahu kah apa yang diorang cakap tu?"

    Langkah diteruskan, semakin jauh perjalanan namun belum ada sehelai jubah pun yang kami berkenan. Padahal gerak kakiku sudah mulai perlahan, aku mula longlai. Cuaca panas ini menyebabkan aku jadi sangat lemah. Namun enggan merisaukan yang lain, langkah ku atur sepantasnya. Sampailah ke penghujung Pasar Hussain, kami berempat menyeberang pula ke Atabah. Tujuan masih sama, mahu beli jubah yang murah dan lawa!

    Alhamdulillah, hajat terlangsai sudah. Sehelai jubah sedia berbungkus plastik hitam, kusumbat ke dalam beg galas yang sering jadi teman setia. Kami pun berpatah balik ke Hussain, kehendak sudah terlaksana, tentu mahu segera kembali ke rumah. Namun entah mengapa kesesakan manusia menjadi sangat luar biasa. Aku ditolak dari belakang, sedang yang didepan juga masih bersesak mahu melewati lorong sempit yang dihimpit meja-meja jualan. Ya Allah, aku terpijak hujung jubah hitamku, dan hampir sahaja aku tersungkur jatuh.

    Kerana terlalu diasak dari bahagian belakang, aku terpijak selipar seorang pemuda yang berada di hadapanku. "Ma'alisy." Aku mohon maaf. Aku cuba kecilkan langkahku, supaya tidak lagi terpijak selipar pemuda itu. Namun manusia-manusia di belakang ku menolak dan mendobrak tubuh kecil ini hingga aku terpijak lagi selipar pemuda tadi. Pemuda itu menoleh, "Ma'alisy..ma'alisy.." Kataku lagi. "Ma'alisy?!" Pemuda itu geram barangkali, dia menarik bahuku dan menyuruh aku berjalan dahulu. Aku terdorong ke hadapan hingga terlanggar seorang nenek tua yang mengusung barangan di atas kepala. Barangan nenek itu hampir terjatuh. "Yalla!!" Sergahnya padaku. Aku menunduk, lantas melajukan rentak langkah. Dalam hati mula marah. Arggghhhh!! Mujur sabar masih tersisa, lalu aku teruskan langkah secepatnya tanpa menyedari ukhti-ukhti yang bertiga itu terlalu jauh ketinggalan di belakang.

    Sabar..sabar...sabar... Aku memujuk hati sendiri. Cuaca panas terik ditambah dengan keletihan dan rasa geram membuatkan kemarahan hampir meletus. Mental dan hati ini memang lemah, lemah sangat. Hingga hampir sahaja kalah dengan nafsu.. Lantas teringat satu hadis :

Dari Abu Hurairah ra, bahawasanya seorang lelaki telah berkata kepada Nabi Muhammad SAW. “Berilah wasiat kepada aku”. Sahut Nabi : “Janganlah engkau marah”. Kemudian dia mengulangi beberapi kali. Sabda nabi: “Janganlah engkau marah.” Riwayat oleh Imam Bukhari.

MasyaAllah.. Ramadhan ini, nafsu marah itu masih ada rupanya. :-(

    Seorang ukhti bertanya, "Balik naik apa?" "Teksi." Laju aku menjawab. Mata sudah mula kuyu, dan kaki benar-benar seakan tidak mampu untuk menampung tubuh yang terasa makin berat. Di dalam teksi, aku tersandar lesu. Keletihan benar-benar menyebabkan aku lemah. Kemudian ukhti tadi berkata, "hmm.. ni kita, kalau sahabat-sahabat Rasulullah tu, bulan puasa angkat senjata pergi berperang, boleh menang lagi. Kita ni, baru pergi Hussain dah macam nak pengsan."

   Aku terkedu, dan terdiam. Benar kata ukhti tadi. Baru ke pasar Hussain, panasnya pun tidaklah seberapa, bawa barang pun bukannya berat, tapi sudah mengeluh keletihan. Tapi sahabat-sahabat Rasulullah dalam Perang Badar, di bulan Ramadhan sambil mengusung senjata berjaya memenangi perang pertama dalam Islam itu. Aku? Nyatalah lemahnya aku.. 
Padahal mukmin yang lemah itu...

Dari Abi Hurairah ra, katanya: Telah bersabda Rasulullah (sallallahu alayhi wasalam): Mukmin yang kuat adalah lebih baik dan lebih dicintai olih Allah daripada mukmin yang lemah, dan pada tiap-tiap (mereka) ada kebaikan. Bersungguh-sungguhlah kamu mendapatkan apa yang mendatangkan manfaat bagi kamu, dan pohonlah pertolongan kepada Allah dan janganlah kamu lemah, dan sekiranya suatu (musibah) menimpa kamu maka janganlah kamu mengatakan: Kalau saya melakukan itu (dulu) sudah tentu saya akan begini dan begitu, tetapi katakanlah: (Ini adalah) takdir Allah, Dia berkuasa melakukan apa yang Dia kehendaki. Sesungguhnya “KALAU” membuka amalan syaitan.
 (Hadis Riwayat Muslim)
 
    Jadi, jom kuatkan fizikal mental dan hati, supaya dapat mengharungi Ramadhan yang berbaki beberapa hari lagi dengan penuh bergaya... (^_^) 
 
~BintulQaryah~
   

2 ulasan:

  1. assalamualaikum..
    wah!pgi hussien..^__^
    mmg mcm 2 la 2..klu pegi ctu..huhu..
    sabar itu sbhgian drpd iman..
    kita seringkali mmnta agar d beri ksabaran..tapi,kthuilah kita akn d uji dgn pkara yg mnguji ksbran..hee

    laa yukallifullaha nafsan illa wus3aha..
    nurus boleh!keep it up..peace ^___^

    BalasPadam
  2. syukran awi2 fathiy...!! hehe.. mcm 2 la, kta minta tp bla dbgi merungut plak kn.. lumrah manusia, mmg slalu nda brsyukur..

    BalasPadam

Syukran jazilan atas ulasan anda. Ada masa ziarahlah BQ lagi.. :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...