Selasa, 2 Ogos 2011

Ramadhanku di Kaherah #3 : Awal Ramadhan ini..

Bismillahirrahmaanirrahiim..

    Alhamdulillah.. 1 Ramadhan yang dinanti akhirnya tiba jua. Sungguh ada rasa sebak yang bertamu, terkenangkan desa dan keluarga yang tercinta. Terbayang wajah Amin dan Ghazali yang sering mengadu dahaga di siang hari, wajah Hakimi dan Ochik yang berlagak kuat padahal mahu tersenyum pun tidak larat, wajah Mama, Abah, Abang, Angah dan Abang Ngah. Ada juga rindu di hati mengingatkan Ramadhan di asrama SMAN dulu. Tahlil dan ma'thurat sebelum berbuka, berlari turun dari surau usai solat maghrib, jatuh tangga, jatuh longkang, kejar kucing sebab curi lauk, macam-macam ada. Meriah, penuh warna warni dan keletah. (^_^)

    1 Ramadhan, aku dan rakan-rakan memenuhi jemputan untuk beriftor di rumah salah seorang tenaga pengajar Markaz Eqraa, Ustaz Muhammad Ramadhan. Sangkaku kediaman Ustaz cuma di sekitar Hayyu Sabie' atau Hayyu 'Asyir sahaja, tetapi rupanya terletak agak jauh nun di Giza sana. Kali pertama aku menjejakkan kaki ke Giza ketika lawatan ke Piramid tahun lalu. 
   
    Kami bertolak dari WYSK sekitar pukul 3 petang, berkumpul bersama rakan-rakan semenanjung di Hayyu Sabie' sebelum menaiki tremco ke Giza. Perjalanan memakan masa lebih kurang satu jam setengah dan kami berkesempatan melihat pemandangan petang 1 Ramadhan yang agak sibuk dan meriah. Di sana-sini kelihatan lampu berwarna-warni menghiasi imarah-imarah dan premis perniagaan. Tidak termasuk dengan kain rentang, banner dan hiasan-hiasan berupa reben berumbai-rumbai yang digantung merentangi jalan raya. "Fuiyyoo.. colourful sungguh.." Kata seorang ukhti. Mereka yang sudah beberapa tahun berada di sini pun masih terasa takjub, apatah lagi kami yang belum pun mencecah setahun keberadaan kami di Mesir ini. Bezanya Ramadhan di sini. tidak ada bazar menjual makanan seperti di Malaysia melainkan beberapa gerai sorong yang menjual minuman.

    Tiba di Giza, sebuah kota yang agak sesak sama seperti kota-kota lain di Kaherah ini lebih kurang pukul 5.30 petang. Sebaik sahaja tremco berhenti, kelihatan kelibat Ustaz Ramadhan yang menjinjing beberapa plastik bungkusan minuman berwarna hitam, air tamar hind (asam jawa), agak kami. Kami seramai 12 orang kemudian dibawa menyusuri lorong bangunan dan kami kemudiannya menyedari bahawa reben berumbai-rumbai yang banyak kelihatan di jalan raya tadi turut berada di atas kepala kami. Kedengaran desiran angin bergesel dengan reben-reben tersebut menghasilkan satu irama merdu yang bagaikan bernyanyi menyambut ketibaan bulan barakah ini. Terasa bagai mendengar desiran daun yang bergesel dengan angin, seperti berada di kampung sendiri pula. Rindu....

    Tiba di rumah Ustaz Ramadhan, kami di sambut oleh isterinya, Ukhti Shaima' dan puteri comel Ustaz, Sama'. Tidak lama kemudian, seramai 7 orang lagi akhawat semenanjung tiba. Usai taaruf ringkas, sementara menunggu masuknya waktu berbuka kami berbual-bual, bertanya itu dan ini. Sebaik sahaja azan, terus berbuka dengan buah kurma dan air kemudian solat maghrib berjemaah. Selepas solat, hidangan di bawa keluar, dan terbeliaklah biji mata kami yang memandang...

    Rabbi...macam mana nak habiskan?? Nasi yang dimasak cara arab, daging rebus, sup sayur yang dikisar, sup dan sambal kentang. Banyaknya, masyaAllah.. Alhamdulillah sepinggan nasi yang aku kongsi bersama seorang rakan, habis licin. Tapi, nasi tambah yang disediakan belum luak lagi. Masing-masing mulai bimbang kerana arif dengan sikap orang arab yang tidak suka sekiranya makanan yang mereka hidangkan tidak dihabiskan. Seorang ukhti berkata, "Saya dah banyak kali cakap dah kat Ustaz ni. Kalau hidang kat orang Melayu, jangan banyak-banyak, nanti tak habis. Ha, ni yang melambak macam 50 orang punya hidangan ni, siapa nak telan?" Haha..pecah tawa kami semua. Betul juga. Tapi, hati tuan rumah kenalah jaga. Maka kami pun berusahalah sedaya upaya 'menghabiskan' segala-galanya.. hehe..

    Usai makan, tiba-tiba Ustaz keluar dengan 2 biji loyang di tangan. "Ini manisan, namanya basbousa. Makan, dan saya tak mahu tengok ada sedikit pun yang tersisa." Blurppp..semua berpandangan sambil tersengih-sengih. Namun semua akur juga, sesudu basbousa disuap kemulut dan.... "Mak ooi manisnya!!" Pecah lagi tawa kami. Ukhti Shaima' pula menghidangkan air tamar hind (asam jawa) yang rasanya pekat likat lagi manis. Aku sendiri dipaksa menghabiskan 3 gelas air tamar hind tersebut. Sedaya upaya, perut yang penuh dipaksa juga untuk menghabiskan semua makanan. 

    Niat dihati cuma mahu bertandang sekejap bagi memenuhi jemputan, namun kerana kehendak Ustaz dan isteri yang mahu kami menghabiskan segalanya, akhirnya kami cuma bertolak pulang pada pukul 9.30 malam. Dalam perjalanan pulang menaiki tremco yang disewa, kelihatan pemandangan sebenar Ramadhan di Mesir ini. Beberapa buah masjid besar yang kami lalui kelihatan sesak dengan jemaah hingga melimpah ke jalan raya. Suara imam mengalunkan bacaan surah kedengaran di mana-mana, bersahutan hingga menenggelamkan bunyi bising kenderaan.

    Kata seorang ukhti dulu, ketika bulan Ramadhan di Mesir ini akan nampak kebaikan di mana-mana. Orang-orang kaya akan memberi makan kepada orang ramai sama ada di masjid atau di kediaman sendiri. Malah adakalanya makanan akan turut diagihkan dijalan-jalan, percuma. Ketika bulan Ramadhan ini si miskin akan merasa cukup seronok kerana bilangan mereka yang bersedekah cukup banyak. Malah ukhti itu sendiri pernah disergah ditengah jalanan oleh seorang lelaki yang mengagihkan minuman kepada sesiapa yang lalu lalang. Seperti Ustaz Ramadhan sendiri, menjemput pelajar-pelajar Markaz Eqraa ke rumah, menghidangkan makanan berbuka puasa malah membayarkan sewa tremco yang kami naiki!!

    Bulan Ramadhan juga ialah bulan yang dianjurkan sekali untuk bersedekah. Seandainya pahala sedekah ketika hari-hari biasa sahaja sudah cukup banyak sepertimana sabda Rasulullah saw : “Sedekah itu adalah sesuatu yang amat besar.” diulangi oleh Nabi tiga kali,  apatah lagi sedekah di bulan Ramadhan.

Dari Ibnu Abbas, berkata: Rasulullah SAW adalah orang yang paling dermawan dan lebih besar kedermawannya pada bulan Ramadan ketika Jibril menemuinya. Jibril biasanya menemuinya setiap malam Ramadan, lalu tadarus al-Quran (dengan Nabi SAW). Sungguh Rasulullah ketika ditemui Jibril menjadi orang yang lebih bermurah hati dalam memberikan kebaikan, sehingga lebih banyak daripada tiupan angin. 
(Hadis Bukhari dan Muslim).



   Sedekah hakikatnya tidak terhad kepada masa-masa tertentu atau kepada orang atau individu tertentu. Sesiapa sahaja boleh bersedekah, tidak kira ketikanya atau kepada sesiapa jua. Namun yang paling utama ialah niat ikhlas bersedekah semata-mata kerana mengharapkan keredhaan Allah SWT, bukan kerana mahu menunjuk-nunjuk ataupun bermegah-megah dengan harta yang dimiliki. Sedekah itu sendiri pada dasarnya untuk membantu dan meringankan beban mereka yang tidak berkemampuan, bukannya untuk mengangkat darjat diri sendiri kononnya mampu menghulur pada mereka yang tidak bernasib baik.

   Jadi, jom ikhlaskan niat bersedekah, tulus kerana Allah Ta'ala...

~BintulQaryah~   

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Syukran jazilan atas ulasan anda. Ada masa ziarahlah BQ lagi.. :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...