Ahad, 31 Julai 2011

Ramadhanku di Kaherah #2 : Berkobar-kobar..

Bismillahirrahmaanirrahiim...

    Syukur, malam 1 Ramadhan yang dinanti. Tarawih pertama sejak setahun lalu berlangsung dengan lancar. Hehe..(^-^)

    Berkobar-kobar rasanya mahu menjalani ibadah puasa Ramadhan ini. Puasa sunat Rejab dan Syaaban yang lalu tidak pula terasa diri begitu bersemangat, tapi mungkin kerana hikmah Ramadhan yang begitu banyaknya, jiwa melonjak-lonjak tidak sabar. Mahu puasa..mahu puasa..


    Sepertimana yang telah dijelaskan kepadaku dan rakan-rakan ketika program Ihya Ramadhan di Beit Saifuddin Qutuz , Hayyu Sabie' sana tempoh hari, antara ibadah yang boleh dilakukan ketika bulan Ramadhan ialah menuntut ilmu. Semalam setelah mendapat jadual tafaqquh yang ditagkan oleh seorang ukhti di dalam akaun facebookku, ada rasa seronok bertandang. Yea..yea.. (^_^)


Jadual Tafaqquh Sepanjang Ramadhan..

1. Tafaqquh Fiddin (Syeikh Muhammad Nuruddin al-Banjari al-Makki)
    *Selepas asar dan selepas tarawih (31 Julai-15 Ogos)
    *Rumah Kedah Baru (Syari' Mahkamah Hayyu Sabie')

2. -Taalim Mutaalim (Ust. Kamal Arif)
      *Ahad & Rabu
   
    -Maraqil Ubudiyah (Ust. Faizul Hadi)
      *Isnin & Selasa

    -Kifaayatul Awwam (Ust. Hairul bin Othman)
      *Khamis & Sabtu

    @ Rumah BKAN Johor, Rabaah, 6-8 pagi

 *****

    Menuntut ILMU, sepertimana yang kita tahu merupakan satu tuntutan yang diwajibkan ke atas setiap individu muslim. Dalam Al-Quran, Allah sendiri telah berfirman bahawa :

  “Allah mengangkat beberapa darjat orang-orang yang beriman dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan” Surah al-Mujadalah, ayat 11.
 
    Jadi, rasanya apa pula bentuk ganjaran yang dijanjikan Allah bagi sesiapa yang menuntut imu ketika bulan Ramadhan? Tambahan lagi dalam keadaan fizikal yang letih tidak bertenaga, cuaca panas membahang hingga menyakitkan kepala (seperti di Kaherah sekarang). Jika difikirkan sekali imbas pun, pasti kita semua dapat mengagak betapa besarnya ganjaran yang akan diberikan kepada mereka yang menuntut ilmu ketika bulan Ramadhan.. Kan..

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud : 
 
“Barangsiapa mendatangi majlis ilmu di bulan Ramadhan maka Allah mencatat tiap-tiap langkahnya sebagai ibadah satu tahun dan dia akan bersamaku di bawah panji-panji Arasy; barangsiapa mengekalkan solat berjemaah di bulan Ramadhan, maka tiap-tiap rakaatnya akan diberi satu kota yang penuh nikmat Allah; barangsiapa berbuat baik kepada kedua orang tuanya di bulan Ramadhan maka akan memperoleh perhatian Allah dengan kasih sayang, sedang aku menjaminnya di dalam Syurga; dan seorang perempuan yang mencari keredhaan suaminya di bulan Ramadhan, maka baginya pahala sebagaimana pahala Maryam dan Asiah; dan barangsiapa yang menolong keperluan saudara muslimnya di bulan Ramadhan, maka Allah akan menolong seribu keperluannya di Hari Qiamat.” 
– dari Anas bin Malik r.a.
 
 
    Fuhh.. hebat..hebat.. Jadi, jom sama-sama menuntut ilmu ketika Ramadhan ini. Usahlah kita jadikan lapar, dahaga dan letih itu sebagai satu alasan untuk bermalas-malasan. Ramadhan kan setahun sekali, apa kata kita cuba rebut segala pahala dan ganjaran yang terdapat dalam tempoh masa sebulan ini. InsyaAllah, DIA yang maha memberi rahmat sentiasa melindungi kita semua dari segala bencana dan marabahaya..

*****

p/s : Kecewa sikit terlepas Tafaqquh Fiddin bersama Syeikh Muhammad Nuruddin di rumah Kedah Sabie'   (rumah cek pikah) malam ni. Pikah kata depa ngaji kitab Tahzib Misykah Jilid 2 dan kitab Ma'a Aulia' As-Solihin.. Hang pun pikah ooi, bukan nak habaq kat aku awai2. Nak boleh ilmu sorang2 ja ka? tak aci..tak aci.. 
 
~BintulQaryah~
  
 
 


1 ulasan:

  1. assalamualaikum...ya ukhti.rindu lar.bestnya dgr ko yg sgt bkobar-kobar. ble kim ckit ka bahangnya p cni.mcm lgsg ndak da smgt nie aq.puasa pn mcm ndak jak.rsa mcm roh ibadah nie da lama pudar.hehehe...bmadah lar plak.tpi,btul nie.

    BalasPadam

Syukran jazilan atas ulasan anda. Ada masa ziarahlah BQ lagi.. :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...