Sabtu, 30 Julai 2011

Ramadhanku di Kaherah #1 : Ahlaan..!!

    Bismillahirrahmaannirrahiim..

    Limpahan syukur ke hadrat Illahi atas kurnianya yang menghamparkan nikmat tiada bandingan. Nikmat Iman (InsyaAllah) dan nikmat Islam yang kita semua kecapi, sungguh tiada bicara mampu menggambarkan rasa syukur yang tidak terhingga. Syukur juga kepada-Nya, kerana jemari ini masih punya kudrat dan tenaga untuk terus mengetik frasa dan stanza yang picisan cuma. Bukan khabaran atau oleh-oleh dari bumi Anbiya' ini sekadarnya, tapi juga sedikit rasa dan pandangan yang adakala menyapa minda kala waktu tidak tersangka.. Moga apa yang terhasil dari genta rasa ini, bisa mendatangkan biar secalit cuma rasa cinta kita semua padaNya yang mengatur perjalanan alam semesta.. Sesungguhnya diri ini bukan siapa-siapa, cuma seorang insan kerdil yang berkelana jauh ke bumi Anbiya' ini demi selaut ibrah dan khibraat buat pendamping hati dan jiwa.. (^_^)

*****

    Ramadhan yang dirindui kian menghampiri. Terasa penghujung syaaban ini bagaikan berlalu begitu lama sekali, seakan-akan mahu menguji rindu yang mendalam terhadap ramadhan yang dinanti.. Bila ramadhan disebut, hati bertanya pada empunya diri : cukupkah sudah persediaanmu untuk ramadhan kali ini??

~Tanglung Ramadhan~

    InsyaAllah..walaupun bahang mentari kota Kaherah semakin hari semakin menyengat, semangat untuk menjalani ramadhan di bumi anbiya' ini tidak pernah luntur. Pengalaman senior-senior terdahulu yang membuktikan betapa meriahnya ramadhan di kota seribu menara ini membuatku semakin tidak sabar untuk melihat dan merasakan sendiri hebatnya sambutan dan penghayatan ramadhan di Mesir ini. Tidak sabar rasanya mahu mengecap kemanisan dan kemeriahan ibadah puasa di sini. Memang, ada sebak di dada kerana kali ini terlalu jauh tempat semayam diri kala menyambut ramadhan tahun ini. Tahun-tahun lalunya, biasa sahaja aku dan adik-adik menjalani ramadhan di utara tanah air sedang keluarga tercinta berada di bumi Sabah. Tapi entah, tahun ini terasa perbezaannya.. 

*****

    Ahlaan ya Ramadhan.. berbaki 1 hari ini, mari sama-sama persiapkan diri..! Imbas kembali kelebihan-kelebihan ramadhan itu sendiri, dan jangan lupa untuk mengingat kembali rukun, syarat sah dan niat puasa, semoga semangat untuk beribadah TERUS membara...!! (^_^)

Jom berpuasa!!

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيكُمُ الصِّيَامَ كَماَ كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ

"Wahai orang-orang beriman, dituntut ke atas kamu berpuasa seperti mana yang dituntut ke atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertaqwa"

    Melihatkan kepada tamsilan ayatul Quran di atas, tidak ada alasan bagi mereka yang bergelar orang-orang beriman untuk meninggalkan ibadah puasa, kecuali bagi mereka yang berhalangan dan tidak berkudrat. Mungkin bagi sesetengah individu, ramadhan cuma bermaksud puasa, yakni tidak makan atau minum serta menahan diri daripada melakukan perkara-perkara yang boleh membatalkan puasa. Namun, hakikatnya ramadhan membawa maksud yang lebih besar daripada sekadar itu.


*****

Andai tersingkap rahsia tersimpan,
Menyerlah fadhilat dan kelebihan,
Pasti ummat ini kan sentiasa merindui,
Hadirnya Ramadhan Karim yang dinanti.
       

p/s : Salam Ramadhan al-Mubarak buat semua.. moga berjaya melalui madrasah Ramadhan dengan sabar, redha dan istiqamah..

~BintulQaryah~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Syukran jazilan atas ulasan anda. Ada masa ziarahlah BQ lagi.. :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...