Rabu, 17 Ogos 2011

Ramadhanku di Kaherah #7 : Sahur bukan susah...

Assalamualaikum warahmatullah...

    18 Ramadhan 1432 h, Alhamdulillah diri masih punya kekuatan untuk melalui hari-hari mendatang yang penuh cabaran.. Usai bersahur dan solat subuh, kitab suci itu ku telaah beberapa lembar. Mata mulai kabur, lantaran sejak semalam sepasang mata ini kupaksa untuk menghadap komputer riba, menyelesaikan satu tugasan yang sudah lama tidak ku lakukan. Kerja-kerja itu..ah...kata seorang rakan ketika aku khusyuk ber'dating' dengan desktop Cikgu Shidi di bilik IT,  "It looks like this job suits you well.." Perghh.. zue, rindu gila kat haaangg...

*****

Todays topic, SAHUR!!

"Kakak..kakak.. bangun sahur..." ~ Mama

"Oii kak.. bangunlah, sahur.." ~ Angah

"Kakak tua.. tiduuur ja. Bangun sahur..dush..dush.." ~ Abang

"Kinah... weii..bangun sahur la weii.. kang gastrik aku jugaaak yang susah.." ~ Zue

    Dahulu, suara-suara inilah yang akan ku dengar apabila tiba waktu bersahur. Kalau di rumah, since Abahku pantang melihat kami adik beradik tidak bersahur, maka aku yang mudah kecut perut dengan Abah pun secepat kilat (mengalahkan kilat sebenarnya) bangun dari katil. Tapi bila di asrama, sebaik sahaja makcik-makcik chef menekan siren dewan makan, aku secepat kilat juga menarik bantal dan menutup telinga. Mujurlah ada seorang sahabat, tidak pernah jemu mengejutkan aku untuk bersahur meskipun terpaksa menapak ke dormku yang terletak selang beberapa dorm dengan dormnya. Beletiaq (berleter) dan menarik kaki serta tanganku (dia tak kisah pun kalau aku jatuh) supaya bangkit segera.

Tapi di sini, memandangkan 3 orang 'budak kecik' tu dah balik Malaysia, menjelang waktu sahur,

".............................."

".............................."

Tiada siapa kejutkan aku! Huwaaa...

    Jadi, terpaksalah mata ini tidak lelap selepas bertadarus supaya tidak terlepas sahur, atau aku cuma akan terjaga bila sang muazzin melaungkan azan subuh! 

    Teringat ketika di SMAN dulu, pada hari ketika aku berdegil dengan rasa malas untuk turun ke dewan makan, hampir sahaja aku rebah ketika beratur untuk mengambil makanan untuk berbuka. Mujur ada sisa tenaga untuk aku cepat-cepat mencari kerusi untuk duduk, mengelak dari benar-benar rebah di dalam dewan makan yang riuh rendah. Mata kuyu, muka pucat, bibir kering dan tubuh lemah. Mak aiihh, itu di Kedah, yang ada hawa sejuk-sejuk sikit. Ni kat Mesir yang kering kontang lagi membahang ni, kalau aku tak sahur, rasanya apa akan terjadi?

    Bukan susah pun bersahur. Since Rasulullah pun dah bersabda, 
     
Daripada Anas Bin Malik RA berkata: Nabi SAW bersabda: '' Bersahurlah kamu maka sesungguhnya pada sahur itu terdapat berkat '' ~ Hadith Riwayat Bukhary & Muslim ~

    Memandangkan dalam sahur itu ada berkat, kenapa tidak cuba dikutip berkat itu?  Kalau jenis fizikal lembik (seperti aku) ni, sahur tu kan dah jadi seperti back up support untuk melalui beberapa belas jam tanpa makan dan minum. Jadi, bukan setakat berkat, ada faedah dan kebaikan juga untuk kesihatan.

    Sebiji tamar dan seteguk air pun jadi! Bukannya wajib makan nasi lauk ayam/ikan/daging.. makanlah apa-apa pun, yang penting sahur. Bersahur itu terhasil dengan memakan apa-apa makanan yang halal, atau meminum apa-apa minuman yang halal. Sabda Nabi s.a.w:
“Sesiapa yang ingin berpuasa maka bersahurlah dengan sesuatu” (Riwayat Ahmad, disahihkan dengan syawahid).
    Tapi kan, ada satu fenomena yang sering berlaku, di mana ada individu menjadikan tidak bersahur sebagai alasan untuk tidak berpuasa. Ni siapa ajar ni? Tersalah cikgu ni.. Tengok dalam syarat sah puasa tu, ada tak tertulis di situ bahawa syarat sah puasa ialah dengan bersahur? Takde kan... Jadi yang pandai-pandai tu awatlah cek oii...

    Sahur itu adalah sunnah. Sekalipun ia tidak diwajibkan, namun amat-amat digalakkan. Bahkan ia dijadikan pembeza antara sahur muslim dan sahur Yahudi. Sabda Nabi s.a.w: 

“Pembeza antara puasa kita dan puasa Ahli Kitab adalah makan sahur”. (Riwayat Muslim).

   Satu lagi kebiasaan, apabila ada yang sahur terlalu awal, seawal jam 2 pagi. Ada yang sahur ‘siap-siap’ sebelum tidur kerana malas hendak bangun. Ada yang jika bangun hampir waktu subuh, dia kata dah tamat waktu sahur, sekalipun belum azan lagi, dia tetap tak mahu sahur. Ni apa kes? Actually, kita disunnahkan untuk melewatkan sahur. Perkataan sahur itu sendiri merujuk kepada akhir malam atau sepertiga akhir malam. Ini seperti firman Allah:

“Pada waktu sahur mereka memohon keampunan” (Surah Ali ‘Imran: 17).
  
    Bersahur terlalu awal bukanlah sesuatu yang digalakkan sebaliknya disunnahkan melewatkannya.

Kata Zaid bin Thabit: “Kami bersahur bersama Rasulullah, kemudian terus pergi untuk bersolat (Subuh)”. Anas bin Malik bertanya beliau: “Berapa lama antara sahur azan dan sahur tersebut?”. Jawab Zaid: “Kadar 50 ayat (al-Quran)”. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

    Hadis ini menunjukkan bahawa betapa lewatnya sahur Nabi s.a.w. Jika 50 ayat dibaca, kadarnya lebih kurang beberapa minit. Di tempoh itulah Nabi s.a.w menghentikan sahur untuk bersiap menuju solat.

   Jadi, apa lagi? Buanglah sikap dan tabiat malas bersahur tu yerk. Bukan susah pun. Nasi putih dengan telur mata kerbau dengan kicap pun jadilah.. Takde beras? alaa, kurma pun boleh.. Sama-sama ambil berkat..

*****

p/s: biarpun tiada orang kejutkan, tetap cuba bangun sendiri. tak nak ponteng sahur!!

~BintulQaryah~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Syukran jazilan atas ulasan anda. Ada masa ziarahlah BQ lagi.. :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...