Ahad, 7 Ogos 2011

Ramadhanku di Kaherah #4 : Lawan TIDUR itu...

Bismillahirrahmaanirrahiim...

    Segala puji bagi Allah, Tuhan pencipta sekalian alam yang lengkap dengan segala isinya. Dia juga yang mencipta langit nan indah, megah tanpa bertiang memayungi alam semesta. Dia juga mengatur gerak bulan bintang, hingga kini kita berada di bulan penuh barakah, Ramadhan al-mubaarak..

    Tadarus berakhir sekitar pukul 12.30 malam. Memikirkan cuma beberapa jam lagi akan masuk waktu subuh, majoriti antara kami melajakkan waktu TIDUR seketika, lantaran takut tidak terjaga untuk bersahur. Usai solat subuh dan membaca Al-Quran, ada yang masih kuat untuk meneruskan rutin harian. Namun ada juga yang tersungkur dalam pelukan gebar dan hawa nyaman pagi lantaran rasa kantuk dan keletihan...

    Usai zohor, kelas tajwid pula dilaksanakan, dan di sini bermulanya cabaran. Rasa kantuk yang masih bergayut di kelopak mata seakan enggan meleraikan pautannya. Mata kian berat dan tubuh makin lemah. Ke kelas atau sambung TIDUR semula? Maka mereka-mereka yang kuat ijtihadnya, melawan nafsu TIDUR yang sememangnya menjadi teman akrab manusia, akan segera sahaja bangkit bersiap mencapai buku tajwid, sebatang pen dan menyarung selipar menuruni anak tangga. Namun bagi yang kalah dengan bujukan hati untuk melayani godaan mimpi yang merayu tiada henti, akhirnya kepala terkulai di atas bantal, dan buku tajwid serta sebatang pen pun kekallah di atas meja, tersadai..

   Oh, Ramadhan ini, kala semua musuh iman dan taqwa terbelenggu kukuh di neraka sana, nafsu pula kian mampir, memujuk dan berbisik manja, "TIDUR lagi..TIDUR lagi..TIDUR lagiiii..." Nyatalah ada lompangnya jiwa ini. Tahulah ada karatnya hati ini. Fahamlah ada lemahnya iman ini. 

   Ini Ramadhan sayang! Seharusnya kala ini kau berpisah dahulu dengan temanmu yang bernama TIDUR itu. Cukuplah Allah jadikan malam untuk berehat, kenapa hingga ke siang, menjelang waktu berbuka masih enggan kau lepaskan TIDUR itu? Cuba lihat mereka yang tidur sebentar waktu malam, lantas bangkit semula untuk berqiyamullail. Usai sahur dan solat mereka berteman dengan mushaf, usai dhuha mereka akrabi lagi mushaf, usai zohor ke kelas tajwid, usai asar bersendiri lagi dengan mushaf sebelum bersiap seadanya menyambut ketibaan waktu berbuka. Usai maghrib, santapan mereka seadanya. Usai isyak dan tarawih, bertadarus mereka hingga malam di pertengahannya. Tapi kau? Ah, mengapa TIDUR sahaja?

   Ramadhan ini medan tarbiyahmu. Di sini kau patut didik dirimu, ajar jiwamu, kekang hawa nafsumu, kawal lidahmu, jaga pandangan matamu, tinggalkan kerja-kerja laghamu.. Ramadhan ini sewajarnya kau jadi sabar merentas dugaan, kau jadi tegar berdepan cubaan. Semua mengerti bahawa kau letih. Tapi sebenarnya apa yang menyebabkan kau jadi letih? Haha.. kau letih kerana kau terlalu lama berlari dengan TIDUR itu. Jangan hairan bila kau lemah lesu, kerana itulah natijahnya bagi mereka yang TIDUR melebihi masa..

   Sudah-sudahlah..cukup-cukuplah... Sampai bila lagi harus kau turuti kehendak TIDUR mu yang tiada berkesudahan itu? Ramadhan ini, pahala menanti untuk kau cari. Banyaknya tiada terhitung lagi, namun pahala itu tidak datang sendiri. Kau yang perlu bangun dari TIDUR mu, dan kejarlah pahala yang bertimbun itu. Pahala juga tentunya tidak datang dalam mimpimu, kerana bila kau terjaga, mimpi itu akan terbang disergah nyata. Jadi, pahala dalam mimpimu tadi kemana? Terbang juga, bukan..?

   Lawan TIDUR itu sayangku! Kata seorang ukhti jangan biarkan setahun itu jadi sebulan, sebulan itu jadi seminggu, seminggu itu jadi sehari dan sehari bagai ketikan pemetik api. Andai kau akrabi juga TIDUR itu, sebulan Ramadhanmu tinggal berapa saat bakinya? Kala kau sedar masih sempatkah kau bersaing dengan mereka yang sudah bertimbun amal kebajikannya? TIDUR sahaja bila masanya. Tiada siapa melarangmu. Namun perlukah juga kau TIDUR ketika yang lain berkejar-kejaran di taman-taman syurga?

   Aku bukan marah, cuma mengingatkan sahaja. Kerana aku sayangkanmu terlalu-terlalu. Wahai mata, jasad, hati, jiwa dan nafsuku..

~BintulQaryah~
   

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Syukran jazilan atas ulasan anda. Ada masa ziarahlah BQ lagi.. :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...