Rabu, 21 September 2011

~Kenapa langit cerah itu pergi?~

    Warna biru lembut, menyenangkan mata memandang. Dengan awan putih yang berarak gemalai bagai desir ombak yang menghempas pantai, seakan-akan aku sedang menyaksikan sebuah opera bisu yang mentafsirkan ceritera pada gerak tari semata-mata. Camar putih yang berterbangan, mengibarkan sayap kecilnya sambil merasakan ketenangan bayu yang enak berpuput, bagai titik-titik kecil yang turut berdansa di dada langit yang bersih itu. Mentari yang malu-malu bagaikan si anak dara yang mengintip melalui celah jendela. Enggan turut sama memeriahkan suasana, sang mentari sekadar memanahkan sinaran manja yang meredupkan.




    Langit cerah terus menjadi santapan mata. Lidah pula tidak henti menuturkan kalimah hamdallah, memuji keagungan zat-Nya yang berkuasa mencipta langit nan luas tanpa tiang menongkatinya. Pepohon yang bergemersik dedaunnya, bagai bertepuk-tepuk menyorak langit cerah yang menceriakan hari demi hari. Hinggakan cengkerik turut sama berdendang, bernyanyi mengikut rentak pepohon yang semakin galak menari.

    Namun tiba-tiba langit cerah itu berubah warna. Awan biru putih yang tadinya berarak gemalai tiba-tiba lesap bersama gerombolan kepulan awan hitam yang mengusir damai dan ketenangan. Pepohon dan cengkerik yang berpesta pora tadi jadi tidak keruan. Nyanyian mereka sumbang, tarian mereka bagai lalang dihentam badai. Langit cerah tiba-tiba jadi hitam, kelam. Angkin keras pula menerpa, hingga aku terhuyung hayang bagai bahtera dipukul ribut lagaknya.

    Aku yang memerhati jadi takut. "Mana langit cerahku?" Tiada lagi indah yang terpapar di layar mata. Camar putih yang terbang bebas tadi juga menghilang entah kemana. Aku jadi nanar, terkesima melihat langit cerah yang sudah berubah rupa. "Mana langit cerahku?" Aku berlari menanyakan pohon yang bertempik ganas. Gemersik dedaunan yang merimbunkan pohon tadi seakan menjawab kasar, "langit cerahmu? Hahahaha.." Aku yang kaget ditertawakan. Kutanyakan pula cengkerik yang kabut melarikan diri, "mana langit cerahku?" Cengkerik kecil sekadar memandang, diam.

    Aku berlari lagi. Dengan teriakan yang timbul tenggelam aku tanyakan semua yang ada, "mana langit cerahku? Mana langit cerahku?" Malangnya semua sekadar memerhatikan. Tiada simpati mahupun huluran tangan menawarkan pertolongan. Tangisan tidak lagi tertahan. Aku melompat tinggi-tinggi, mahu mencapai dan merobek awan hitam yang mengusir langit cerahku. "Argh, nyah kau awan hitam! Aku mahu langit cerahku." Teriakanku cuma jadi dengusan kecil tidak berbunyi. Tanpa kusedari aku mulai lencun kebasahan. Ku dongak ke dada langit yang kelam itu, "kenapa engkau yang menangis, wahai awan hitam? Aku yang kehilangan langit cerah." Aku tanyakan awan hitam yang melaju geraknya. Awan hitam sekadar berlalu, tidak menjawab pertanyaanku.

    Aku terkesima lagi. Dalam kebasahan dan kedinginan itu aku cuma berdiri kaku di bawah pohon hijau, sambil mataku meninjau-ninjau kalau-kalau ada langit cerah bertandang kembali. Pohon hijau yang memerhati tiba-tiba bersuara, "duhai anakku, kenapa ditangisi langit cerah yang pergi?" Aku pandang pohon hijau yang rendang dan rimbun. "Langit cerah itu teman karibku. Langit cerah menceriakanku dengan warna lembutnya, dengan tenang dadanya. Sekarang langit cerah sudah tiada,siapa lagi akan mewarnai hari-hariku?" Aku memeluk batang pohon yang sedang-sedang.

    "Anakku, jangan ditangisi langit cerah yang pergi. Hilangnya cuma sementara, pergi mencari keindahan untuk dihadiahkan kepadamu. Kelak langit cerah kembali, tentu kau akan tersenyum lagi." Pohon hijau mengelus-ngelus bahuku. Aku pandang pohon yang aku peluk erat itu. Perdunya aku gosok-gosok. "Benarkah katamu itu wahai pohon?" Pohon hijau angguk-angguk. "Nantikan sahaja." Dedaun rimbunnya terus membelai kepalaku, hingga tanpa sedar aku terlena keasyikan lantaran belaian pohon hijau yang sedikit sebanyak menghilangkan waham.

    Tiba-tiba mataku pedih. Ada terik memanah wajahku yang masih diselimuti redup rendang dakapan pohon hijau. "Bangun anakku. Lihat itu, langit cerah bawakan hadiah istimewa untukmu." Pohon hijau bersuara merdu. Aku bingkas bangun, memerhati langit cerah yang kembali mampir, hingga aku mengukir senyum lebar tanpa sedar. "Oh langit cerah? Kenapa kau pergi tadi?" Aku tanyakan langit cerah yang tersenyum. "Pergiku seketika cuma, memberikan kau peluang untuk merasai kelamnya tanpa cahaya." Langit cerah berkata. Aku terkedu kehairanan. Aku mendekat pada langit cerah. "Untuk apa?" Tanyaku lagi, ingin tahu. "Agar kau lebih menghargai sinar yang ada pada hari ini. Lihat, aku bawakan hadiah terindah untuk kau." Langit cerah menunjuk pada garisan melengkung berwarna warni. Aku terkesima lagi. "Itulah dia pelangi. Saat kau kehilangan aku, kau menangis tanpa henti. Kau mahu aku sentiasa di ada di sisi. Kau marahkan awan gelap yang mendatangkan kelam. Kau marahkan awan yang menangis. Hakikatnya tanpa kau sedari, jika aku sentiasa bersamamu, mana mungkin kau dapat menatap pelangi indah sebegini. Atas sebab inilah aku pergi, seketika."

    Aku mulai mengerti kata-kata sang langit cerah. Langit cerah pergi bukan selamanya. Langit cerah pergi untuk memberi peluang kepada aku merasakan hidup dalam gelap dan kebasahan. Lantas langit cerah datang kembali, menghadiahiku sebentuk pelangi nan indah.

*****

    Ingatlah, hidup tidak selalunya indah. Langit juga tidak akan sentiasa cerah. Andai ada gelita bertandang tiba-tiba, terimalah seadanya kerana ia merupakan satu peluang untuk kita merasai detik kesukaran yang akan mengajar kita menjadi manusia yang lebih bersyukur. Apabila gelita itu pergi, pasti kesukaran tadi akan memberi kita seribu satu keindahan tidak berbelah bahagi. Itulah dia pelangi yang muncul selepas langit kelam dan rintik hujan, mengukir senyuman di wajah yang tadinya gundah dek ruang gelita tanpa cahaya.

~BintulQaryah~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Syukran jazilan atas ulasan anda. Ada masa ziarahlah BQ lagi.. :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...