Isnin, 17 Januari 2011

BiLa MaTa BeRbIcArA, hAtI TuRuT mErAsA..

    MATA... Satu nikmat pancaindera kurniaan ALLAH yang sungguh tidak terduga. Dengannya insan bisa melihat dunia, meneropong angkasa, mengkaji fakta...

    Bila mata berbicara?? Pernahkah mata berbicara? Pernahkah mata mengambil peran lidah untuk berkata-kata? Ironinya tentulah tidak. Mustahil sekali untuk mata itu mengungkapkan kalimah. Namun hakikatnya mata juga mampu berbicara. Melalui mata kekadang terungkap segala monolog di jiwa.. Mata juga bisa bermain bahasa..

    Aduhai...nikmat mata yang diberikan Maha Pencipta, melengkapkan kejadian manusia yang serba sempurna. Meski ada insan yang tidak mampu melihat, namun pada wajahnya tetap terletak sepasang mata, walaupun nikmat melihat itu cuma dalam anganan semata. Tetapi pada hakikatnya, 'kebutaan' itu pasti berhikmah. Cuma antara si 'buta' itu sedar atau tidak, betapa 'buta' itu adakalanya membahagiakan..

    Buta bahagia?? Hahaha.... Pernyataan yang pasti melucukan sesetengah insan, pasti mengundang dekah tawa, senyum sinis, malah mungkin ada yang beranggapan 'gila orang ini'!!! Namun bila ditenung, setelah direnung, jelasnya ada KENYATAAN yang perlu difahami dan diterima. Bahagianya menjadi si 'buta'.. Mengapa???.......



    Sungguh insan buta mata itu beruntung kerana tidak perlu melihat segala kerosakan dan kehancuran yang melanda dunia. Tidak perlu menyaksikan keadaan ummah yang tenat diserang penyakit akhlak dan akidah yang membarah. Tidak perlu menyaksikan pembohongan dan penipuan yang ada di mana-mana. Tidak perlu menyaksikan penindasan pemimpin terhadap rakyat yang menjadi tanggungjawabnya. Tidak perlu menatap wajah-wajah kasihan yang dirampas hak dan kebahagiaan mereka. Tidak perlu menundukkan pandangan pada singkatnya akal muda-mudi yang gemar menayangkan tubuh tanpa segan silu. Tidak perlu berpura-pura tidak melihat segala kemaksiatan dan ikhtilat yang bermaharajalela. Tidak perlu.....

    Oh...betapa bahagianya si buta....

    Namun...
    Itu bagi mereka yang buta mata.. Bagi yang mampu melihat tapi buta hati???

    Sungguh sengsara manusia yang buta hatinya.. Justeru itu ada yang mengatakan lebih baik ditarik nikmat melihat itu daripada ditarik nikmat hati dan perasaan.. Tatkala si buta mata beruntung kerana tidak perlu menjadi saksi atas segala kepincangan dunia hari ini, betapa pula ruginya si buta hati kerana hatinya tidak mampu merasakan apa-apa terhadap keadaan dunia. Maksiat, ikhtilat, penipuan, peperangan, penindasan..semuanya dipandang hanya dengan mata semata sedang hatinya tidak mampu merasakan apa-apa. Sedih? Kecewa? Marah? Mungkin ada rasa itu tapi akankah timbul tatkala melihat keadaan ummah yang mengecewakan? Akankah terasa hati si buta hati apabila menyaksikan runtuhnya akhlak Islamiah dalam jiwa generasi muda? Akankah pedih jiwa si buta hati apabila melihat paparan ketandusan luhur budi dalam sanubari saudara-saudaranya? Akankah????

    Justeru nikmat mata dan hati itu berkaitan antara satu sama lain. Mampu melihat tetapi tidak mampu merasa, apa gunanya?? Lebih baik sekadar mampu merasa daripada mampu melihat tetapi tidak mahu berbuat apa-apa melainkan sekadar memerhati.

    Oleh itu, mari kita tasyabbuh mata dan hati kita..supaya seimbang kedua-duanya. Biar mata melihat dan hati turut merasa. Jangan lupa, pelihara kedua-duanya dengan sebaiknya kerana mata dan hati itu adalah nikmat Allah yang tidak ternilai harganya.. Pelihara mata itu dengan hanya memandang perkara yang dihalalkan, melihat perkara yang dibenarkan,  merenung sesuatu yang membawa pada ketenangan jiwa... Pelihara hati itu dengan zikir dan mengingati Allah, pelihara juga dengan tidak menyerahkan hati dan perasaan pada yang tidak berhak serta pada ketika yang bukan masanya, nescaya terpelihara hati kita dari kebutaan yang membawa bencana dunia akhirat..

    Jangan sampai kita yang celik dan mampu melangkah gagah, menjadi lebih kasihan daripada si buta yang bertongkat..

    Mari!! Kita pelihara dan syukuri nikmat mata dan hati kita...
 
~BintulQaryah~

2 ulasan:

  1. ~~nice..
    bila mata berbicara..org kta dr mata trun k hati..kan? ^___^ kdg2 pndgn mata bisa 'menipu'..buta pd kebatilan..yg batil spttnya d sembnyikan..tpi dunia smkin moden..tnpa silu tanpa segan..yg batil telh d zahirkan..seolah2 ia pkara biasa,wlupn ianya mlggar hak asasi kmanusiaan..

    ~btulkan sya jika tsalah...

    BalasPadam
  2. Betul.. manusia slalu mngikut nafsu tnpa brtanyakan iman yg ada dlm hati.. kata ulama', akal org beriman letaknya di hati.. (^_^)

    BalasPadam

Syukran jazilan atas ulasan anda. Ada masa ziarahlah BQ lagi.. :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...